Foto tips digital kamera

Teknik dræber kreativiteten – og hvordan du slipper fri

Photo © www.kukuphoto.com

Photo © www.kukuphoto.com

Teknik-fælden er når man bruger al sin fokus på fototeknik, på udstyr og på kameraindstillinger. Jeg har været der, og det var ikke sjovt!

En gang var det første jeg gjorde når jeg fik mine fotos ind på computeren, at zoome ind på 100% for at se om billederne var fuldstændig skarpe og om der var udbrændte områder!

Når jeg havde konstateret, at fotoet var i fokus, og at der ikke var udbrændte områder, blev jeg glad og syntes at alt var i skønneste orden. Derefter zoomede jeg ud og så på hele billedet, men kunne ikke forstå, hvorfor det så alligevel ikke var særlig godt!

Derfor sammenlignede jeg med de professionelle fotografers fotos, og kunne jo konstatere, at de brugte udstyr der var meget dyrere end mit. Så i min fortvivlelse overbeviste jeg mig selv om, at jeg måtte have bedre udstyr for at tage bedre billeder.

Jeg ser det for mig – jeg kunne have investeret 100.000 kroner i udstyr til en hobby som kun gav mig fortvivlelse!

Heldigvis opdagede jeg, at jeg var på det gale spor. Denne artikel  af Ken Rockwell gjorde udslaget (test dig selv, du kan blive overrasket!). Disse fotos af Morten Rygaard understreger yderligere at det ikke er udstyret der er bestemmende for om man tager gode billeder.

En ny begyndelse
Jeg satte mig for at lære at fotografere ordentligt, back to square one.
Jeg undersøgte alle de fotobøger jeg kunne komme i nærheden af (fra Saxo, Amazon i England, Politikens boglade på rådhuspladsen og Arnold Busck på Købmagergade).

Det var overraskende hvor mange bøger der kun har et enkelt afsnit om billedkomposition men til gengæld op til tre fjerdedele der handler om “sådan køber du kamera” og “sådan billedbehandler du på computeren” – dem veg jeg konsekvent uden om!

Efter at have læst et utal af de gode fotobøger, stod det klart for mig, at nøglen til at tage gode billeder er billedkomposition.

Billedkomposition
Billedkomposition er vejen ud af teknik fælden!

Billedkomposition er den beviste opbygning af fotoets forskellige motiver og elementer i forskellige geometriske enheder og balancer. Det lyder syret, men heldigvis er der et begrænset antal gyldne regler som er nemme at arbejde med.

Jeg tog én gylden regel af gangen, lærte mig den, og fotografere motiver i henhold den pågældende regel. Efterhånden opdagede jeg at mine fotos blev bedre, og at nogle af dem begyndte at have “det der” som bare ser rigtigt ud. Efterhånden som jeg fik øvet mig igennem flere og flere gyldne regler oplevede jeg, at jeg begyndte at se motiver mange steder. Hvad enten jeg var til fods, på cykel eller kørende i bil kunne jeg oftere og oftere se at “hov, her er et godt motiv”
(Husk bare, at som udgangspunkt ser du flere motiver jo langsommere du bevæger dig, så bilen er ikke det bedste sted at spotte motiver fra)

Links til gode websites der handler om billedkomposition.

Hvad det betød for mig
I dag ser jeg motiver og fotomuligheder, som jeg ikke kunne tidligere. Og når det sker, kommer der af og til et foto på kortet som jeg er helt tilfreds med og stolt over.

Hvordan du kommer videre
Er du også havnet i teknikfælden? Så er mit råd at du

  • køber et par gode fotobøger (og undgår dem der mest handler om billedbehandling og kamera-køb)
  • checker de billedkompositions sites jeg foreslog herover (især er dette finske site er lige til at gå til på letforståeligt engelsk) 
  • går i gang med de gyldne regler én af gangen
  • ….. og, ikke at forglemme; abonnere på nyhedsbrevet fra fotoblogger :-)

Kender du situationen?
Hvad er din erfaring? Er du uenig, har du oplevet noget lignende eller har du et godt tips til at slippe ud af teknikfælden? Efterlad en kommentar herunder!

Hjælp andre
Hvad er dine bedste tips til gode billeder? Skriv så få eller så mange af dem som du ønsker i fotobloggers forum så andre også kan få glæde af dem.

Comments

7 Responses to “Teknik dræber kreativiteten – og hvordan du slipper fri”

  1. Anders on March 9th, 2009 19:20

    Hej Peter

    Jeg er det man kalder nybegynder, og er på jagt efter rigtig god inspiration.

    Jeg har nu kigget på dit site og det ser spændende nu!

    Du nævner nogle fotobøger. Er der nogle særlige du kan anbefale? Det må gerne være både nogle som er meget overordnet og nogle som nærmest kan bruges som opslagsværk om nødvendigt.

    Jeg ser frem til at høre fra dig.

    Hilsen
    Anders

  2. Peter Kirring on March 9th, 2009 21:46

    Hej Anders

    Dejligt at du kan li’ at være her :)

    Du har sat nogle tanker i gang hos mig, og hvis du giver mig et par dage eller fire, så skriver jeg en artikel om de (efterhånden mange) fotobøger jeg har førstehåndserfaring med. OK?

    Mvh Peter

  3. Anders on March 9th, 2009 21:50

    Hej Peter

    Det er bare helt fantastisk!

    Tusind tak for din store hjælp.

    /Anders

  4. Theo Lyngby on October 1st, 2009 22:47

    God artikel Peter.
    Jeg synes det er vigtigt at der bliver fokuseret mere på at det gode fotografi ikke nødvendigvis handler om hvilket kamera, objektiver osv man har, men meget mere om INDHOLDET i et foto.

    Jeg selv er netop igang med den slags tanker i min egen udvikling som (amatør)fotograf.
    Tanker som:
    “Hvordan fortæller jeg den historie jeg gerne vil med et foto.”
    “Hvordan komponerer jeg således at den følelse jeg ønsker frem, bliver til at forstå”
    Osv osv.

    Det er her fotografi bliver spændende i mine øjne.

    I den proces har jeg bland andet fået en masse ud af at låne fotobøger på biblioteket. Bøger med MAGNUM-fotografer, Cartier-Bresson, eller danskere som Viggo Rivad eller Krass Clement og mange andre.

    Det at sidde med en bog og ikke det “flygtige internet” har givet mig mange indput til hvordan jeg kommer videre. Ved simpelt hen at give mig TID til at SE på et billede. Bruge den tid der skal til. Det får man bedre gennem at kigge i en bog (eller gå på en udstilling), end at bladre gennem de endeløse hjemmesider på nettet.

    En anden “ting” jeg også har haft gavn af er at sætte en fast optik på mit kamera ( en 35mm til en Canon 40D) og derefter gå ud og fotografere. Det giver én noget at man er “låst fast” til en brændvidde. Så er man pinedød pisket til at komponere inden for en bestemt ramme.

    Jeg siger ikke at jeg er blevet en skide god fotograf, men det har i hvert fald givet mig en masse jeg kan arbejde videre med og det er en lige så vigtig “ting” i processen mod at blive bedre.

    Just my five cents.

    Venlig hilsen
    Theo Lyngby

  5. Peter Kirring on October 1st, 2009 23:21

    Hej Theo

    Jeg er helt enig, og har også samme erfaring med fotobøger.

    Mht. at læse et foto;… du kender godt tricket med at se belysningen i motivets øjne, ikk`? Fordi lys spejles i pupillen kan man ofte “læse” om motivet er belyst med en paraply, en softboks, vindueslys, overlys, underlys om der er anvendt reflektorer eller sekundære lyskilder etc.
    Et andet trick, er at opstrege fotoets linjer, for på den måde at “læse” kompositionen.

    Jeg var for nyligt i Paris, og havde inden da læst en artikel om det gavnlige i at anvende et fast objektiv – som du også siger. Desværre havde jeg kun et 50mm fast objektiv (og et 105mm som ikke var relevant), så jeg drog til byernes by kun med mit D300, 50mm’eren og et 8GB kort.

    Desværre bliver den reelle brændvidde for et 50mm på en D300 jo 75mm, og det var simpelthe for meget zoom. Der var for mange motiver jeg ikke kunne få, f.eks. et motiv i gadebilldet hvor jeg ikke kunne træde langt nok tilbage til at indkludere det miljø jeg ville have med på billedet.

    Jeg kunne jo selvfølgelig have fokuseret mere på detaljer, men, hey, Paris!.. der skal sgu ligesom lidt miljø med på billederne!?

    Men nu har jeg bestilt et AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G – så må jeg bare spare sammen til en ny rejse :-)

  6. Theo Lyngby on October 1st, 2009 23:36

    Om jeg var bevidst om at “….se belysningen i motivets øjne..” var jeg og var jeg alligevel ikke. Jeg har aldrig BEVIDST tænkt tanken (tror jeg), men du har ret i at man SAGTENS kan se hvad der er hvad.
    Sjovt nok.

    Jeg forstår dit “Paris-problem” men hvis jeg skal være krakiler, kan jeg jo så sige at du så havde muligheden for at tage nogle portrætagtige billeder af paris´ befolkning med din lille tele. Du brugte for megen energi på at være irriteret over “kun” at have din 50´er, så du ikke så MULIGHEDERNE!

    … men selvfølgelig forstår jeg godt hvad du mener :-)

  7. Daniel Hansen on January 30th, 2010 16:24

    Som Theo lungby siger… I stedet for at tænke EJ hvis jeg nu have … eller …. men i stedet tænkte hej jeg har en 50mm som med censor osv er 75mm så kan jeg jo tage billeder som….

    Tænk mindre på det udstyr du ikke har på dig men mere på det du har at arbejde med :) Det har jeg SELV lært i den tid jeg rande rundt med mit 50mm 1.4 :)

    For der er ALTID billeder til alle MM optik du har med dig over alt, du skal bare tænke dig lidt om og tænke på hvad du har i stedet for hvad du ikke har :) For hvad du ikke hjælper dig jo ikke med at taget et godt billede nu :)

Kommenter artikel eller anden kommentar





Bottom