Foto tips digital kamera

Nicolai Brix foredrag og tips til at udvikle forretningen

I går var jeg til foredrag med Nikolai Brix.

Nicolai har i de sidste par år etableret sig selv som succesfuld fotograf og – ikke mindst – ditto blogger.

Nicolais fortælling om at bryde igennem og kunne leve af at fotografere falder godt i tråd med det virtuelle spark i røven fra Lighting Essentials. Brug LE’s spark (og evt. mine kommentarer?) til at udvikle din forretning som fotograf.

Hobby eller prof – vi trænger alle til et los bagi en gang imellem.

Photo credits: Oleg Mirabo

Det var ‘min’ fotoklub Downstairs der havde inviteret Nicolai Brix til foredrag og fremvisning af foto. Nicolai fortalte længe og spændende om sit arbejde og sine opgaver, og om sin uddannelse til fotograf i Scotland og New York – og hvorfor han endte med at lande på Fyn-er-fin. Som de fleste vil vide, er Nicolai rapportagefotograf og er heller ikke er bange for at tage portrætter, reklame- og bryllupsfotos. Han er Ekstra Bladets faste mand på Fyn og Sønderjylland.

Et spændende punkt i fortællingen, handlede om da han kom hjem til Danmark, og forsøgte at skabe et netværk blandt lokale fotografer. Han oplevede en lukkethed og afvisning som var helt anderledes end det han havde oplevet blandt fotografer i New York (og som også blev startskuddet til hans blog).

Det er ikke nogen hemmelighed, at det er svært at være fotograf i disse tider. Dels er der den generelle økonomiske afmatning, dels er der konkurrencen fra ‘marketingchefens svoger med det dyre kamera’ som faktisk tager OK billeder. Men Nicolais foredrag fik mig alligevel til at tænke, om danske fotografer måske regerer på krise med tillukkethed og krydsede fingre?

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har hørt fotografer tale om “de gode gamle dage” – underforstået, den gang de tjente gode penge.

Men, hey buddy; I dag er de gode gamle dage, for dem der er unge i dag!

Min baggrund er indenfor salg og business ledelse, og der er udfordringen jo konstant, at tingene ændres, og det der var en god pris i sidste kvartal er for dyrt i dette kvartal. Og det du var unik på i sidste halvår, har konkurrenterne kopieret i dette halvår. Dette ikke sagt for at lyde smart, men blot for at understrege at succesfulde fotografer i dag, er nød til at være én del topklasse “business manager” og én del topklasse fotograf.

Hvis du er – eller kender en der er – prof fotograf og bruger tiden på at mindes de gamle dage, i stedet for at nappe en tudekiks og komme igang med at gøre i dag til en dag at mindes, så er det på tide at checke Lighting Essentials artikel: “Today, You Are a Photographer. Whatcha Gonna Do Now?

Er du amatørfotograf, så læs med alligevel – der er også noget til dig:

Artiklen indeholde fem punkter, som hver bliver et punkt på listen til at skabe en (bedre) forretning som fotograf:

1) Hvad ville du fotografere hvis du kunne fotografere lige hvad du ønskede?

Det er dette punkt som også er relevant for os amatører. Jeg kender ihvertfald udemærket den der med, at have alle mulige planer om at tage fantastiske billeder, uden at have defineret hvad det egentligt er jeg vil fotografere. Derfor, føl efter i hjertet og svar på spørgsmålet “Hvad ville du fotografere hvis du kunne fotografere lige hvad du ønskede?” [Drop en kommentar nederst – det kan måske inspirere andre!]

2) Har du en liste med 20 potentielle kunder til den slags fotos du gerne vil tage?

Hvis du ikke kan komme i tanke om hvem der kan have brug for dine ydelser, så er det ikke særligt sandsynligt at de kommer i tanke om at de har brug for dig, vel? Brainstorm – brainstorm – brainstorm! Når du lavet listen, er det bare med at komme i gang med at kontakte dem.

3) Hvem er de førende indenfor den kategori du gerne vil være kendt indenfor?

Verden har ikke brug for flere kopier. Find ud af – eller bestem dig for – hvor du skiller dig ud fra de andre udbydere og slå på det i din kontakt med potentielle kunder og i din markedsføring.

4) Hvilke aktiver behøver du for at tilbyde de ydelser du bestemte i punkt 3 til de kunder du definerede i punkt 2 indenfor det område du fastlagde i punkt 1?

Har du kassen, så er det bare ned til din kamera-pusher og købe ind. For alle andre, er det nu man laver en liste over alle typer ekstra gear man kan få brug for indenfor ens speciale område – og hvor man kan leje det, hvad det koster at leje (evt. versus købsprisen) og hvor lang leadtime der er på leje eller leverance.

Du skal desuden være ærligt og spørge dig selv, om der er personlige områder der skal opgraderes. Hvis man ikke er glad for at løfte røret og lave en salgstale, er det nok en god ide, at investere i et salgskursus!

Skaf dig også en bogholder. En sådan koster omkring 300 kroner i timen, og kan du ikke lave mere end det i timen som fotograf, så er du i den forkerte branche. OK, du har måske ledige timer hvor du selv kan lave dit bogholderi? Fair nok, men det er stadig en bedre forretning at lade en bogholder styre dit bogholderi så du kan lave opsøgende salg i de timer der bliver frigivet.

Here’s my point: Hvis du kan støve en 3.000 kroners opgave op ved 2 timers opsøgende telefonsalg, så har du tjent 5 gange mere ved at betale bogholderen 300 kroner i timen. Plus du har fået en ny kunde som kan anbefale dig til sine kolleger, familie og bekendte – og kommer igen når hun skal bruge en fotograf næste gang!

Et sidste punkt, som skal med på listen, er familien. At være selvstændig er ikke et 9 til 5 job. Det kommer til at koste aftener, weekender og ferier – hvad Nicolai da også gav talrige eksempler på!

5) Hvad er de største udfordringer i at nå det du har planlagt i 1 – 4?

De største udfordringer i at opnår alt det du har planlagt herover er sandsynligvis alt det andet der dukker op. Det være sig opgaver der ligger udenfor det område du har planlagt eller ting der ikke er som du troede. Men, læg en plan for hvad du vil gøre i morgen, på tirsdag, næste uge, næste måned, næste år.

Det er ikke sikkert alt kommer til at gå efter planen (det er faktisk næsten sikkert det ikke kommer til at gå helt efter planen) men har du en plan, har du stadig overblik over hvor, og hvad, der er skredet – og dermed også hvad der skal til for at rette tilbage på sporet, og hvor lang tid det vil forsinke dine planer og dit endelige mål

Læs hele lighting-essentials.com’s artikel på engelsk her. [Disclaimer: de fem punkter herover er rimeligt direkte oversat fra den oprindelige artikel. De øvrige kommentarer er mine og for egen regning]

Tak fordi du stod igennem mine syrlige opstød! Drop en kommentar om hvad du ville fotografere hvis du kunne fotografere hvad som helst. Og, glem ikke at dele artiklen:

Comments

2 Responses to “Nicolai Brix foredrag og tips til at udvikle forretningen”

  1. Peter Kirring on May 5th, 2010 10:54
  2. Copenhagen Photo Festival. Michael Bang | fotoblogger.dk on May 12th, 2010 13:43

    […] Nicolai Brix foredrag og tips til at udvikle forretningen […]

Kommenter artikel eller anden kommentar





Bottom