Foto tips digital kamera

Med Timm og Tom på Silverstone. Fotoassistent til 6 Hours of Le Mans

Selvfølgelig siger man ikke nej, når en professionel fotograf spørger om man vil assistere på en opgave med at dokumentere Tom Kristensen og Audis deltagelse i “6 Hours of Le Mans” på den legendariske racerbane Silverstone i England!

Men man kan godt få lidt uro i maven…

Læs om mine oplevelser med Timm og Tom – og få tips til racerfotografering fra en ekspert. 

Forberedelserne

Timm i fuld krigsmundering

Fotograf-og-genuinely-nice-guy Timm Vladimir, som jeg har kendt siden min tid hos Nikon, havde fået en personlig invitation fra Tom Kristensen til at følge ham og Audi teamet.

Og Timm skulle bruge en assistent til opgaven.

Og Timm spurgte om jeg ville assistere.

Og jeg sagde selvfølgelig ja.

Eller, faktisk sagde jeg først “Er du sikker på du vil have mig til det?”. Derefter sagde jeg ja. Og så begyndte jeg at svede.

For nu skulle der skydes fotos som ikke kunne gøres om, hvis noget fejlede. Og en professionel fotograf var pludseligt afhængig af at jeg leverede et ordentligt stykke arbejde. Og hvad hvis jeg klokkede i det, og smed en 400 millimeter i hovedet på en mekaniker midt under et hjulskifte?

Nå. En dyb indånding, og i gang med forberedelserne. Første trin i forberedelserne var at læse Christina Magnussens tips til racerfotografering her på fotoblogger. Christina er “in-house fotograf” for Jan Magnussen (og en hel del andet – hint: efternavnet) og har fotograferet utallige racerløb. Læs hendes artikel – der er mange guldkorn (og fede fotos). Jeg checkede også lige op på min egen artikel om panorering og Michael Eisenbergs artikel om rallyfotografering.

I løbet af de mange korrespondancer med løbsarrangørerne forud for vores deltagelse gik det op for mig, at man ikke bare lige får lov til at fotografere Le Mans på Silvestone. Det er noget fotografer arbejder på at få i mange år. Heldigvis hjælper det en del at have en personlig invitation fra den ottedobbelte Le Mans mester :-) (Nåe ja, og en brandsikker dragt og en cover-my-ass-up-to-both-ears forsikring, og evnen til at smigre en midaldrende fransk kvinde til at give mig pitlane access under løbet)

Racerløbet

6 Hours of Le Mans er kort fortalt et 1/4 Le Mans med (næsten) de samme teams og (næsten) de samme regler. Forskellen på Le Mans og de fleste andre racerløb er, at der er mange forskellige klasser på banen på samme tid, så der er masser af overhalinger og aktion.

Om fredagen er der test og træning. Om lørdagen er der officiel tidstagning og søndag er selve løbet.

Timm og jeg ankom fredag, så vi havde masser af tid til sætte os ind i tingene og få en fornemmelse for stemningen og historierne. Jeg skal ikke gå i detaljer her, for Timm har skrevet en super artikel med fede fotos om vores oplevelser. Den kan læses i Magasinet Zoom‘s gratis on-line arkiv. For at læse artiklen er det nødvendigt at gøre følgende: Klik her og gå til Zoom’s arkiv – > Klik på magasinet “17-11-2011″ – > Gå til side 60. Læs artiklen!

Fotomuligheder – hvad skal man være opmærksom på?

Der er selvfølgelig masser af fotomuligheder en hel weekend på Silverstone. Næsten lige meget hvor man vender sig sker der spændende ting. Men det giver ikke automatiske gode fotos. Måske tværtimod.

Fordi der sker så meget, er man nød til hele tiden at være opmærksom på “hvad er emnet / hvad er motivet / hvad vil jeg vise” i lige netop det foto jeg er ved at tage nu. Ellers ender det ofte med en hel masse rod på én gang.

Man skal også huske, at man ikke kan tage tingene ud af en sammenhæng. Det kan godt være, at der står en meget sød, og letpåklædt, pige med et skilt. Men fotograferer man hende uden at hun sættes ind i en sammenhæng (“racerløb”), fortæller billedet ingen historie.

På samme måde med bilerne på banen. Man (i hvertfald jeg) kan godt være tilbøjelig til at zoome meget ind på bilen/bilerne. Men får man ikke også nogle elementer der sætter bilerne ind i en sammenhæng, kan billedet sagtens virke dødt.

Og check lige Christinas artikel igen omkring fotografering af bilerne. Jeg tror uden undtagelse, at hvert af de billeder jeg har taget af racerbilerne i bevægelse som er blevet gode opfylder mindst et af Christinas tips. Og i hvert af de fotos jeg har taget af racerbiler som ikke fungerer, har jeg glemt at følge Christinas tips.

Fotos og sjove historier

Jeg kom hjem med 4.500 fotos. Her følger et meget lille udsnit, med kommentarer.
Klik på billederne for højere opløsning.


Travlhed i pitten. Ved at tvinge kameraet ned på laveste ISO og vælge blænde 22 kunne jeg få en lukkertid på 1/6 sekund. Fra kameraet var billedet ca. et trin overeksponeret, men hvis jeg justerede til 1/12 sekund, fik jeg ikke bevægelse nok. Det kostede lidt brændte highlights i bilen. Men hellere det, end ingen bevægelse. Godt det ikke var solskin, så havde jeg ikke fået det foto uden ND-filter!


Ordnung muss sein. Den måde Audi-teamet arbejder i pitten, passer godt med den opfattelse af “Ordnung muss sein” vi gerne vil have af tyskerne. Imponerende arbejde, ikke mindst når man tænker på, at alt udstyret kommer i store lastbiler og stilles frem til hvert race. Næste race, kan være på anden side af jorden, men tingene skal fungere lige perfekt hver gang.


Panorering. Pitten er også et udemærket sted at øve panorering, fordi bilerne ikke kører så hurtigt som ude på banen. Når bilen bevæger sig diagonalt i forhold til kameraet, kan også dele af bilen (her bagenden) blive uskarp. Taget på 1/50 sek. Se artiklen jeg henviser til i indledningen for hjælp til panorering.


Eksklusiv fotomodel Tom havde givet Audis pressefolk besked om at vi skulle have mulighed for at få nogle gode billeder. Så da lørdagens tidstagning var overstået, var det bare at sige hvordan vi ville have bilen i pitten. Og vupti, så var bilen arrangeret.

Det var en ret speciel oplevelse, for teamet stillede også en afspærring op, og så kunne de gamle garvede pressefotografer ellers pænt holde sig bag afspærringen for nu skulle Timm og Peter tage billeder!

 


Løbsdag Søndag var løbsdag, og der var endnu mere fest og farver. Og racerløb tiltrækker jo både mænd og kvinder. Det ku’ de godt li’, mekanikerne på den åbne hvide racerbil…


Racerfotos Intet racerløb uden racerfotos. Under løbet havde vi aftalt, at jeg skulle tage fotos på banen, og Timm i pitten. Her følger et lille udvalg af fotos fra løbet.


Kæmpe oplevelse Med en fotoakkreditering følger naturligvis adgang til banen, på steder hvor almindelige tilskuere ikke får lov at komme. Og faktisk stiller arrangørerne gratis mediebusser til rådighed. Det vil sige, at skulle vi fra den ene ende af banen, eller fra indersiden til ydersiden af banen, var det bare at bede en af chaufførerne at køre os der hen.

Silverstone er jo racing-nørdernes himmel, og en chauffør vi kørte med et par gange, var tidligere motorcykel racerkører og nu instruktør på Silverstone Racing School. Og hvor ellers end på Silverstone, møder man en chauffør som fortæller om forskellene på at race Audi R8 V10 og Lamborghini Gallardo? :-)
Til de uforstående: R8 V10 og Gallardo deler motor, transmission og en del karrosserikomponenter. Og Lamborghini er ejet af Audi. Men de to biler kører meget forskelligt – ved jeg nu!

Tom Kristensen.  Timm og Tom kender hinanden fra tidligere, og vi fik da også talt med Tom mange gange i løbet af weekenden. Tom er en super behagelig fyr, og var meget optaget af, at vi skulle få en god oplevelse.

Og charmerende er han også!
På et tidspunkt om søndagen, efter racet var overstået, talte jeg med familien på Skype via min laptop. Jeg stod udendørs og havde begge mine drenge og min kone på webcam’et. Tom går forbi i baggrunden, og jeg siger til børnene “Der går verdens bedste racerkører”. Jeg lover, at det ikke var smiger, for jeg havde ikke forventet at Tom kunne høre hvad jeg sagde. Men det gjorde han. Tom kommer over, stikker hovedet ind i skærmen og siger hej til mine drenge, spørger hvad de hedder og fortæller dem, at de har en køn storesøster.
Drengene var ikke så imponerede. Men min kone åd den råt :-)

Relevante artikler på fotoblogger:

Har du selv haft en god fotooplevelse med racerløb? Er der noget jeg mangler at fortælle om turen, eller har du måske noget du vil spørge Tom eller Timm om?
Drop en kommentar – og glem ikke at dele artiklen vha. knapperne herunder. Tak :-)

Comments

6 Responses to “Med Timm og Tom på Silverstone. Fotoassistent til 6 Hours of Le Mans”

  1. Michael M on September 27th, 2012 17:19

    Der ville jeg gerne have været med – men jeg under dig nu gerne den tur. Det må have været en kæmpe oplevelse!
    Sk—gode billeder!

  2. Peter Kirring on September 30th, 2012 1:39

    Hej Michael!

    Ja, det var en kæmpe stor oplevelse :-)
    Fedt du kan li’ billederne!

  3. Anne-Mette on October 8th, 2012 13:30

    Niiice!

  4. Peter Kirring on October 13th, 2012 16:52

    Taaak ;-)

  5. Poul martin on February 11th, 2013 20:29

    Hejsa – mit navn er Poul Martin Thorø. Jeg skal giftes med min skønne og henrivende kæreste lørdag den. 16 Marts i Århus – hvilket vi glæder os utrolig meget til;-)

    Vi har valgt ikke, at give hinanden morgengaver da vi har valgt at prioritere vores penge anderledes, og istedet bruge dem på gadebørn i Honduras og mit eget frivillige projekt, som er for sfo børn herhjemme i Dk. Tjek det evt. ud på http://www.hondurasuge.dk

    Vi er lige flyttet fra Århus til Herning, bl.a. pga. Line nu vil forfølge hendes helt store drøm om at blive fotograf. Hun har gået på social pædagog uddannelsen sammen med mig i nu to år, men har nu valgt at tage orlov for at gøre alvor af drømmen om fotograf! Hun har fundet sig et vikar job, så hun har masser af tid til at være med i en fotoklub, gå på kurser og tag billeder i massevis, samt at redigere dem. Hun er i en proces hvor hun er ved at lære, hendes mangler er omkring det tekniske område, men hun læser og terper en masse af bøger.

    Hun har spurgt adskillige fotografer i Herning om, hun må følge dem rundt, hjælpe, lære nogle tricks for at kunne udvikle sig. Dette har tilsyneladen været sværere her i Herning end det var i Århus. Hun har nemlig ikke haft held af at finde en fotograf endnu, som kunne finde tid og havde overskudet.

    Mit spørgsmål går på, om du ikke nok vil tage imod hende og tage hende under dine arme i nogle dage, eller mere og bruge hende som du vil, ganske gratis, blot at du tilgengæld vil lære fra dig;-)

    Jeg ved at det lyder mærkeligt, men vil du give mig lovning på sådan et forespørgelse, så jeg kan give denne videre til min kommend ekone på dagen?

    På forhånd, TUSIND TAK for din tid!

    Venlig Hilsen Poul Martin Thorø/ 21439747

  6. Peter Kirring on February 11th, 2013 23:57

    Hej Poul Martin

    Tillykke med dit forestående bryllup :-)

    Det lyder spændende med din kones uddannelse til fotograf, og jeg tror det er en super god ide, at forsøge at få mulighed for at “gå føl” hos en erfaren fotograf.

    Men, jeg er ikke fotograf! Så jeg har ikke mulighed for at give Line den erfaring hun efterspørger. Det beklager jeg!

    Hvis jeg skal foreslå hende et råd, vil det være, at mærke efter indenfor hvilket fotoområde hun har den største lyst og interesse. Dernæst vil jeg finde ud af hvem der er de dygtigst fotografer indenfor det område. Inden hun kontakter dem, vil det nok være nødvendigt at have i hvert fald en lille portfolio indenfor det område, som hun kan vise frem. Portfolien må hellere være 5-8 killer fotos end 20-30 so-so fotos!

    Personligt ville jeg kontakte de allermest succesfulde fotografer indenfor det område. Min pointe er, at der er mange fotografer som har svært ved at få det til at hænge sammen i øjeblikket, så det gælder om at finde en som har så meget at lave, at vedkommende har brug for ‘et par ekstra hænder’
    Desuden er der jo ofte en god grund til, at vedkommende er succesfuld; nemlig at vedkommende kan noget særligt – som din kommende kone forhåbentligt kan inspireres af.

    Held og lykke med at finde et sted til din kæreste – og på forhånd tillykke med jeres bryllup den 16. marts :-)

    Mvh Peter

Kommenter artikel eller anden kommentar





Bottom