Foto tips digital kamera

Hvordan fotograferer man rally og hvilket udstyr skal man starte med?

Rallyfotograf og tidligere danmarksmester i rally, Michael Eisenberg viser 12 eksempler på bedre rallyfotos.

De 12 flotte fotos i artiklen eksemplificerer hvert en god huskeregel og vil kunne bruges af alle der fotograferer rally og biler – eller bare motiver i bevægelse.

Michael forklarer endvidere hvilket udstyr du skal vælge for at komme igang med rallyfotografering – og det behøver ikke koste mere end ca. 6.000 kroner!

Sådan fotograferer du rally

Michael Eisenberg

Michael Eisenberg

12 eksempler på bedre rallyfotos

Af Michael Eisenberg, Intercom

Ofte ser man et billede af en rallybil, der holder stille, men billedteksten fortæller alligevel, at køreren er på vej mod sejren. Kan man være på vej, når man holder stille? Handler rally ikke om at køre stærkt?

Forklaringen er, at bilen måske kører 150 km/t, men når den fotograferes på 1/2000 sekund, ser det ud, som om den holder stille. Selv hjulene, der ved den fart drejer rundt med mere end 20 omdrejninger i sekundet, ser ud, som var de hugget i granit. Resultatet er ikke så spændende.

Vil man skabe en fornemmelse af fart, er der to veje at gå: Fryse bilen med en hurtig lukkertid eller følge den med en langsom lukkertid. Lad os se på, hvad der skal til, for at mennesker, der er ligeglade med rally, siger wauv, når de ser dit billede. Og så kan vi til slut se på de særlige problemer med flashfotografering og de såkaldte kompaktkameraer med mere.

1. Fart med hurtig lukkertid

Vil man fotografere en bil på en hurtig lukkertid og have farten med, så må en af følgende forudsætninger være opfyldt: Den skal flyve hen over en bakketop, løfte et forhjul i et sving eller smide med vand eller grus.

Billede 1

Billede 1: Vi ser rallykøreren Johnny Pedersen drive sin BMW M3 hen over en bakketop med cirka 150 km/t.

Billedet er taget med Nikon D200 og superobjektivet 300mm f/2,8G AFS VR. Den faste brændvidde er 300mm. Da vejret var fint, kunne jeg tage det på f/4,5 med 1/800s på ISO 100. Eksponeringsmetoden var manuel for at undgå, at lygterne skulle påvirke eksponeringen.

Den oprindelige billedstørrelse er 3872 x 2552 pixels, men jeg har beskåret det til 2941 x 1969 pixels for at få et mere mættet billede (bemærk, at alle billeder i denne artikel af fotoblogger er sat ned til 600 pixels på den lange led). Dermed har jeg smidt cirka 40% af billedet væk. Det havde været bedre at gå tættere på motivet, så hele billedfeltet var fyldt ud, men det var simpelt hen for farligt. Jo flere pixels man smider væk, jo mindre forstørrelse kan man lave.

Data: Nikon D200, VR 300mm f/2,8G, 2941 x 1969 pixels, 300mm, f/4,5, 1/800s, ISO 100.


Billede 2

Billede 2: Den firedobbelte danmarksmester i rally Ib Kragh drifter sin Fiat Abarth Grande Punto S2000 gennem et grussving med over 120 km/t.

Der var masser af lys, så det var et relativt let billede. Kameraet er D300, objektivet 70-200mm f/2.8G AFS VR, så materialet var det bedst mulige.

For at få de flyvende sten og gruset frosset, brugte jeg 1/1000s som lukkertid. Kameraet snurrede med seks billeder i sekundet (det var før jeg fik mit MB-D10 batterigreb, som sætter hastigheden op til otte billeder i sekundet), så det var blot at vælge et billede ud af serien. Billedet er ubeskåret og kan derfor tåle selv store forstørrelser.

Data: Nikon D300, VR 70-200mm f/2,8G, 4288 x 2848 pixels, 150mm, f/5,6, 1/1000s, ISO 200.


Billede 3

Billede 3: Den syvdobbelte danmarksmester Karl-Åge Jensen er flyvende i sin Subaru Impreza WRC-bil, den hurtigste, der nogensinde har kørt rally på dansk jord.

Her var jeg ganske hårdt presset: Vejret var elendigt, det småregnede endnu, lyset var dårligt. Og på min D200 havde jeg en 70-300mm f/4,5-5,6G AFS VR. Og den er altså hele to blændestop langsommere end den dyrere 70-200mm fra billede 2. I situationen ville det have været dejligt at have f/2,8 til rådighed, men jeg måtte nøjes med f/5,6.

Med et DX-format kamera (hvilket både hos Nikon og Canon vil sige sensorstørrelse på ca. 16×24 mm) forsøger jeg altid at undgå at komme op på ISO 800, da billedet ellers kan blive for støjmarmoreret. Så med ISO 640 kunne det ikke blive til mere end 1/320s. Skarpheden er lige akkurat god nok. Billedet er i øvrigt ubeskåret, alle 3872 x 2592 pixels er med. Brændvidden er 300mm. Jeg stod sikkert (alt er relativt) og turde derfor gå tæt på. Bilens hastighed er vel omkring de 120-130 km/t.

Data: Nikon D200, VR 70-300mm f/4,5-5,6G, 3872 x 2592 pixels, 300mm, f/5,6, 1/320s, ISO 640.


Billede 4

Billede 4: Historisk rally bliver mere og mere populært. Her er det Michael Lund, der kommer flyvende hen over en lille top i sin Opel Ascona 2.0 fra slutningen af 1970’erne.

Billedet er taget med et af Nikons billigste objektiver, deres ret nye 18-105mm, som bl.a. er kitobjektiv til Nikon D90. Så man behøver ikke investere en formue for at få et godt billede. De fleste fotografer på stedet stod meget længere borte og har formodentlig måttet beskære deres billeder meget for at få den flyvende hr. Lund til at fylde deres billeder ordentligt ud.

En god regel er at gå så tæt på, at man ikke behøver beskære billedet (hvis det kan ske uden personlig risiko, hvilket var tilfældet her). Det aktuelle foto er beskåret fra 4288 x 2848 til 4012 x 2675 pixels, hvad der er et ret ubetydeligt tab. Det ville stadig kunne se pænt ud på en væg i 60×90 cm.

Data: Nikon D300, VR 18-105mm f/3,5-5,6G, 4012 x 2675 pixels, 105mm, f/5,6, 1/800s, ISO 250.


Billede 5

Billede 5: En anden form for rally med gamle biler, der nyder stigende popularitet, er historisk pålidelighedsrally. FDM DASU Classic er serien, hvor enhver dansk bilentusiast med en 25 år gammel bil, om det så er en VW 1200 eller en Porsche 911, kan være med – og med samme mulighed for succes, da hastigheden ikke er den afgørende faktor.

Med gennemsnitshastigheder på 50 km/t kan også alle rallyfotografer være med uden at skulle investere i professionelt grej. I pålidelighedsrally har man tid nok til at koncentrere sig om at skabe en pæn komposition af sit billede. Når jeg valgte en Porsche frem for en VW 1200, var det kun, fordi der lige dukkede en Opel Commodore op i baggrunden og gav billedet et pæn balance. Billedet er let beskåret, fra 4288 x 2848 til 3803 x 2535 pixels.

Data: Nikon D300, VR 70-300mm f/4,5-5,6G, 3803 x 2535 pixels, 135mm, f/8, 1/160s, ISO 320.


Billede 6

Billede 6: Her er et forsøg på at skabe miljø. Alt for ofte fokuserer vi rallyfotografer kun på bilerne i stedet for at få dem ind i det miljø, de fungerer i, med tilskuere og vejforløb. I elendige vejrforhold har jeg fanget rallykøreren Christian Jensen, mens hans Subaru letter hen over en bakketop, og tilskuerne er i gang med at samle minder ind med mobiltelefoner, kompaktkameraer og hvad de ellers har for hånden. Mændene er i total identifikation med Christian Jensen; kan de ikke komme til at køre bilen selv, skal de i hvert fald have et billede med hjem. Kvinderne betragter det hele på lidt større afstand, men de er ikke uimponerede.

Billedet er taget med ISO 640 på 1/400s og f/5.6. Kameraet er Nikon D200 med 70-300mm f/4,5-5,6G AFS VR zoomet til kun 78mm. Også her er der spildt en del pixels, det færdige billede blev på 2332 x 1540 pixels. Den rette brændvidde havde været 120mm.

Data: Nikon D200, VR 70-300mm f/4,5-5,6G, 2332 x 1540 pixels, 78mm, f/5,6, 1/400s, ISO 640.


2. Fart med langsom lukkertid

Billede 7

Billede 7: En anden og mere udfordrende måde at få fart i billedet på: Jeg fotograferer med langsom lukkertid og følger bilen. Så bliver baggrunden med garanti uskarp, hjulene på bilen lige så, men når man øver sig lidt, kan man med lidt held få selve bilen eller i det mindste dele af den skarp.

Her ser vi den historiske rallykører Per G. Hansen, der kommer susende i sin flotte Porsche 911 RS fra 1976. Den amerikanske fotoekspert Ken Rockwell hævder, at det ikke er kameraet, men fotografen, der skaber det gode billede. Udstyret, der optog dette billede, er ikke dyrere, end at alle kan være med: Nikon D70 med en mindst 15 år gammel 70-210mm f/4-5.6 uden indbygget autofokusmotor eller vibrationsreduktion.

Sådan et kit kan man vel købe brugt for ikke over 3.000 kr. Jeg har gjort billedet meget aflangt for at understrege det horisontale forløb. Billedet er næsten ikke beskåret på den lange led (fra 3000 til 2962 pixels) og burde kunne bære 100 cm i bredden med en passende betragtningsafstand.

Data: Nikon D70, 70-210mm f/4-5,6, 2962 x 1124 pixels, 135mm, f/14, 1/200s, ISO 200.


Billede 8

Billede 8: Her har jeg brugt den samme teknik på den talentfulde rallykører Kim Madsen i Ford Escort RS 2000. Hvor mange kørere kan holde en bil i drift på tør asfalt? Kim Madsen kan. Han kører gennem et langt venstresving med ca. 100 km/t.

Nikons 70-300mm f/4,5-5,6G AFS VR er meget alsidig og meget undervurderet og løste opgaven fint. Brændvidden var indstillet til 95mm, og jeg har foræret en del af de originale 4288 x 2848 pixels bort. Det er, fordi det er svært at zoome ud og følge en bil samtidig, når lukkertiden er så lav. Så indtil jeg bliver dygtigere, foretrækker jeg beskårne, men skarpe billeder frem for perfekt komponerede, men uskarpe billeder.

Data: Nikon D300, VR 70-300mm f/4,5-5,6G, 2829 x 1879 pixels, 95mm, f/9, 1/160s, ISO 1EV under 200.


3. Nu skal vi ha’ flashen frem

Billede 9

Billede 9: Vi er til Rallye Monte-Carlo Historique, den historiske udgave af det berømte rally. Løbets sidste nat kaldes “De lange knives nat”, og her er det reglen, at man skal mindst to gange op over Col de Turini, 1609 meter over havet.

En Porsche 911 passerer i sne og kulde selve passet kun 67 km fra palmer og varme i Nice, og eftersom det foregår midt om natten, er man altså nødt til at fotografere med flash. Det giver nogle begrænsninger og muligheder.

Med en moderne flash – hos Nikon hedder det en Speedlight – varer lysglimtet ca. 1/800s. Og hvis det er helt mørkt, så er det den tid, der bestemmer eksponeringen, uanset hvad kameraets lukker ellers er indstillet til.

Som standard står de fleste DSLR-kameraer på 1/60s, når der fotograferes med flash, men man kan naturligvis selv indstille lukkertiden, for eksempel manuelt. På 1/800 sekund kan jeg ikke få fart i billedet, hjulene vil være frosset. Hvad kan jeg gøre? Jeg valgte at indstille lukkeren på 1/15s og sætte Speedlighten til synkronisering med forreste lukkergardin. I stedet for at følge bilen, ventede jeg, til den var det rette sted i søgeren, og så trykkede jeg af, mens jeg holdt kameraet helt stille. Bilen blev nu frosset på 1/800s af Speedlighten, men herefter blev den eksponeret i yderligere 1/15s af den åbne lukker.

Resultatet af det er lige præcis den cirka 1½ meter lange lysstribe, man ser foran bilen. Indtrykket er, at bilen nærmest søger sig gennem nattemørket.

Kameraet var D3, som er et ypperligt kamera og kan anvendes med ISO-følsomheder på op til 2500 uden nævneværdig støj. Da jeg ikke havde et passende objektiv ved hånden, måtte jeg smide et 18-70mm DX-objektiv på, altså et, som er beregnet til D200 og D300. Med kameraets automatiske cropmode blev der kompenseret for det, så billedet kun blev på 2784 x 1848 pixels mod de 4256 x 2832 pixels, jeg kunne have opnået ved at benytte et almindeligt 35mm objektiv. Alligevel er billedet skarpt nok til at kunne bære et opslag i et magasin.

Data: Nikon D3, 18-70mm f/3,5-4,5G, 2784 x 1848 pixels, 22mm, f/6,3, 1/15s, ISO 500, Flash Sync Mode: Front Curtain, Flash Mode: Optional, TTL-BL.


4. Kompaktkameraer og andre særlige situationer

Billede 10

Billede 10: Hvad kan man stille op med et godt kompaktkamera som Nikon Coolpix eller Canon Ixus? Til motorsport ikke så meget, fordi de fokuserer så forfærdende langsomt. Man kan præfokusere på et bestemt punkt på vejen og vente, til rallybilen kommer, og så trykker man af. Men det er træls.

Dog kan man bruge en Coolpix på flere andre måder. Hav det med i lommen om natten. Når så bilerne holder i kø ved en hastighedsprøve, fotograferer man kørerne med styrhjelm på lige ind gennem forruden med flash. Det ser godt ud.

På det viste billede, som er taget i dagslys, har jeg sat en 0,63x vidvinkelforsats på min Coolpix P5000 og stukket den ind ad vinduet med indstillingen “fokus på nærmeste motiv”. Det er ren peg-og-skyd teknik. Vi ser Jørgen Pilgaard og Freddy Petersen klar til start i deres Subaru Impreza. Nyd deres øjne. De er parat til at sælge deres bedstemødre for en god tid på den hastighedsprøve, der venter forude.

Data: Nikon COOLPIX P5000, 5mm (svarende til 24 mm i [135] formatet, 3648 x 2432 pixels, Converter: Wide, f/2,7, 1/62,2s, ISO 64.


Billede 11

Billede 11: Teamfotos er som regel en besværlig affære, for hvor ofte kan man trylle to renvaskede rallybiler, fire kørere og en flok mekanikere frem på samme sted, med mindre et rally starter lige om et øjeblik? Og ved starten af et rally er der hverken egnede steder eller ro til at få gode teamfotos!

Her er Scuderia Italia-teamet samlet tre uger inden starten på Rallye Monte-Carlo Historique, og omgivelserne er helt ok, ikke mindst fordi et let snevejr var i gang med at farve terrænet hvidt (man kan ane snefnuggene i skyggepartierne). Både kørere og mekanikere ser godt ud på billedet, men ser man godt efter, bemærker man, at kompositionen ikke er perfekt.

De to biler holder ikke symmetrisk, Lars Bækkelunds Fiat skulle have peget lidt mere fremad for at matche Bent Mikkelsens Alfa Romeo. Jeg var opmærksom på det, men dagslyset svandt hurtigt den 4. januar, og vi skulle også optage portrætter, så jeg turde ikke bruge tid på at flytte biler. Af billeddata kan man se, hvor lidt lys, der var, så her var D3 det helt rette kamera at have med. Og billedet kom da i en masse aviser og internetsider.

Data: Nikon D3, VR 70-200mm f/2,8G, 4169 x 1857 pixels, 150mm, f/2,8, 1/160s, ISO 400.


Billede 12

Billede 12: I enhver biltest i et magasin er der billeder, hvor et kamera er klistret fast på en bil, ofte med flotte resultater til følge. Den slags special effects er sværere at arrangere i et ægte motorløb, men jeg forsøgte det i nogle PR-fotos for FDM DASU Classic, den store turnering i pålidelighedsrally for alle med en over 25 år gammel bil.

Else og Olaf Hauge Nielsen er et af de dygtige hold i begynderklassen, og de stillede sig selv og deres flotte MGB til rådighed. En Nikon D200 blev monteret på et Manfrotto kuglehoved og dernæst på en Monfrotto sugekop. Hele herligheden blev nu tapet fast på venstre bakspejl. Objektivet var Nikons prisbillige og supergode 10,5mm fiskeøje, som har en billeddækning på hele 180 grader diagonalt.

Else tog alle billederne med trådløs fjernbetjening (det kan man ane på billedet), mens Olaf styrede den røde MGB ned ad en lille skovvej. Med Nikons Capture NX2 softwareprogram kan man efterfølgende vælge, hvor meget wide screen effekt billedet skal have. Jeg valgte ultra wide screen, for at betragteren skulle få en følelse af både at befinde sig inde i bilen og uden for på en og samme gang.

Data: Nikon D200, 10,5mm f/2,8G, 3128 x 1450 pixels, 10,5mm, f/8, 1/40s, ISO 100.


5. Generelle bemærkninger

Hvilket kamera skal man vælge til rally?
Jeg er naturligvis opmærksom på, at Canon også laver fine DSLR-kameraer, men for mig handler det om Nikon. Er man professionel, står valget mellem D3 og D3x. Det første er reportagefotografernes konge og fremragende under dårlige lysforhold, det andet er fantastisk til for eksempel mode og kan bære helt enorme forstørrelser. Jeg har arbejdet med dem begge.

Er man halvprofessionel eller entusiast, som de fleste af os er, står valget mellem D700 og D300. D700 er en skrabet udgave af D3 og et fremragende kamera. Det er langt hen ad vejen identisk med D300, men i særlige situationer er det overlegent takket være den større billedsensor (23,9 x 36,0mm mod 15,8 x 23,7mm), først og fremmest når det gælder om at levere høj billedkvalitet ved høje ISO-værdier. D300 har dog en enkelt fordel: På grund af den mindre billedsensor virker det, som om man har 50% mere brændvidde til rådighed. Og som motorsportsfotograf kan man ikke få brændvidde nok. En rallyfotograf kan ganske vist komme tættere på end en baneløbsfotograf, men ofte sker det med livet som indsats.

D300 og 70-300mm AFS-objektivet er en økonomisk overkommelig kombination. Sætter man en 70-300mm på en D300, svarer det til at have 105-450mm til rådighed på en D700. Køber man D700 er man allerede halvvejs forpligtet til at gå linen ud og købe det professionelle 70-200mm f/2.8. Så har man betalt cirka to gange så meget, men har under den halve brændvidde til rådighed (200mm mod 450mm). Til gengæld har man langt bedre mulighed for at klare sig under dårlige lysforhold, dels på grund af to blændetrin stærkere objektiv, dels på grund af mere end to ISO-trin bedre støjfølsomhed.

Man kan selvfølgelig også vælge kombinationen D700/70-300 eller D300/70-200. De to kombinationer er ud fra mine egne erfaringer omtrent ligeværdige. 70-300-objektivet er strålende, blot ikke særlig lysstærkt, så hvis vejret er godt, kan man komme langt med det. Men 70-200-objektivet er hurtigere i autofokus og tegner endnu skarpere.

Jeg fotograferer altid med manuel eksponering, fordi forlygterne fra en rallybil ødelægger eksponeringen i selv det klareste solskin. Det betyder, at jeg konstant står og roder med tid og blænde, mens andre fotografer hyggesnakker om, at der vist gik en sky for solen.

Jeg fotograferer af princip altid på lavest mulige ISO og langsommest mulige lukkertid. Det første fordi høj ISO er lig med støj på billedet, det andet for at få noget bevægelsesuskarphed med på hjulene og i baggrunden.

Mine kameraindstillinger til motorsport har jeg samlet i to motorsportsbanker i henholdsvis Shooting Menu og Custom Settings Menu. Når rallybilerne er i en servicepause, skifter jeg til to andre indkodede indstillinger kaldet Life, så jeg med blot nogle få tryk på menuknappen har de optimale indstillinger til rådighed uden at skulle justere en masse på kameraet. Når jeg tager kørerportrætter, skifter jeg til et tredje sæt forudindstillede banker, Portrait, så jeg får nogle manerlige hudtoner i billedet.

Hver gang, jeg køber eller låner et nyt kamera, læser jeg brugervejledningen igennem, så jeg ved, hvad jeg har til rådighed og ikke skal rode med indstillinger, lige inden det er for sent. Når en rallybil kommer farende med 150 km/t, gælder det om at være i dækning og parat.

Nikon har udgivet en udmærket guide til sportsfotografer (D3_TechGuide_En_02.pdf). Den er som navnet antyder skrevet til D3-fotografer, men kan også med fordel anvendes af os, der benytter D700, D300 og sågar D200. Hent den her

Hvis du ønsker bedre billeder, end du kan tage med mobiltelefonen eller et kompaktkamera, men ikke vil ofre det hvide ud af øjnene, så køb en brugt D200 og en brugt 70-300 f/4-5.6 uden AFS og VR (ikke at forveksle med den 70-300 AFS, der er omtalt i denne artikel). Det er overkommeligt (ca. 6.000 kr.) og godt grej, og når du så ikke kan vride mere kvalitet ud af det, kan du købe dig fattig i det ypperste grej.

Og til slut: Gå tæt på. Men ikke for tæt. Ærgerligt at tage årets rallybillede, hvis man ikke lever længe nok til at nyde det på LCD-skærmen.

God fornøjelse!

Michael Eisenberg er kommunikationsrådgiver og rallyfotograf. Se flere billeder på intercom.nu

Relaterede artikler på fotoblogger:

Har du spørgsmål til Michael Eisenberg, er der noget artiklen mangler at belyse, eller har du selv et godt tip til rallyfotografering? – så drop en kommentar herunder.

Comments

16 Responses to “Hvordan fotograferer man rally og hvilket udstyr skal man starte med?”

  1. Bent Jensen on August 2nd, 2009 15:32

    Fedt artikel. Gode tips!

    Vil bar gøre opmærksom på denne side, hvor man kan se alle rallyarrangementer i DK i 2009: http://www.dasu.dk/regado.jsp?type=race&filter=s.id;9

  2. Anders S on August 2nd, 2009 21:59

    Hej Peter / Fotoblogger
    Jeg har et spørgsmål, som Michael måske kan hjælpe med?

    Jeg har et Nikon D40 og har lige købt et brugt 18-200-VR objektiv. Jeg kunne gpdt tænke mig at tage nogle fotos af biler, både til rally men også af mine venners biler (måske lidt som det med MG’en), men er helt nybegynder med hensyn til indstillinger. I dag bruger jeg næsten altid auto-indstilling på kameraet – hvad skal jeg gøre med hensyn til autofokus, motivprogram og VR-indstilling på objektivet?

    Fedt hvis du eller Michael har mulighed for at hjælpe en “grøn” fotograf!
    VH Anders

  3. Michael Eisenberg on August 2nd, 2009 22:51

    Hej Anders

    D40 er et fint kamera og med din nye, brugte 18-200mm har du et alsidigt kit, der kan klare det meste. Autoindstillingen (hvidt kamera på grøn baggrund) kaldes og tjener- eller idiotindstillingen, gæt selv hvorfor. Glem den. I det daglige kan du bruge P (programautomatik) til stort set alt. Til rally er du dog nødt til at bruge M (manuel), da forlygterne ellers snyder kameraets eksponering, det vil typisk være tilfældet i A (blændeprioriteret program) eller S (lukkertidsprioriteret program). Alt dette indstilles med programhjulet på toppen af kameraet.

    Til ubevægelige motiver sætter du den lille knap foran på kameraet på S (single/enkelteksponering). Til alt, der bevæger sig under optagelsen, sætter du knappen på C (continuous/kontinuerlig). Nu ændres fokus hele tiden i takt med, at motivet bevæger sig.

    Motivprogrammer… Jah, der er en del på D40, og de er OK. Men lige akkurat, når det gælder sport, ville jeg hellere vælge selv: Vil du fryse motivet med en kort lukkertid (f.eks. 1/1000 sek.), eller vil du skabe sløret baggrund ved at følge motivet med en lang lukkertid (f.eks. 1/200 sek.). Ved at bruge M program tvinger du dig selv til hele tiden at tænke blænden med ind, gider du ikke det, kan du bruge S program og blot sætte tiden.

    På din 18-200 mm slår du VR til og vælger normal. Kun i situationer som hvis du sidder i en kørende bil og vil fotografere en anden kørende bil, vælger du active. Ved korte lukkertider, f.eks. på 1/800 sek. og kortere, slår du VR helt fra, da den alligevel ikke kan reagere så hurtigt.

    Husk at stille alle indstillinger tilbage til standardindstillingerne, når du er færdig, ellers får du dårlige billeder. Det gælder specielt, hvis du har haft CSM-knappen på M eller har slået VR fra.

    Hilsen Michael

  4. Anders S on August 3rd, 2009 16:17

    Hej Michael

    Tak for tipsene. Nu glæder jeg mig til at prøve dem af :-)

    VH Anders

  5. Morten Eskildsen on August 4th, 2009 14:17

    Hej Michael,

    Rigtig gode eksempler med forklaringer som de fleske kan være med på.

    Mvh
    Morten Eskildsen

  6. Kristian Flensbak Jørgensen on August 12th, 2009 21:31

    Hej Michael

    Tusind tak for en ret gennemgående artikel med mange gode forklaringer og tips. Det eneste rigtige problem i forhold i den her artikel (for mig altså) er at jeg er allergisk overfor Nikon derfor bruger jeg Canon og så kan jeg desværre ikke rigtig bruge dine forslag til objektiver og kamerahuse til noget og det kunne jeg godt savne. Til gengæld er jeg ret vild med det du har skrevet om ISO værdier og lukketider. Det er nemlig lige præcis sådan nogen tips jeg godt kunne bruge.

    Så alt i alt tak for en god artikel som selv en dreng på 14 år, som mig sagtens kunne læse.

  7. Michael Eisenberg on August 20th, 2009 16:03

    Hej Kristian.

    Heldigvis skrev jeg jo i artiklen, “at Canon også laver fine DSLR-kameraer,” og det gør de jo. Det glæder mig, at du kunne bruge nogle af mine tips til fotografering, ofte gør fotografen jo en større forskel end kameraet. Men måske er der en dag en Canon-fotograf, der giver nogle gode Canon-tips fra sig. Held og lykke med din fotografering, med den alder har du jo en god fremtid foran dig, hvis du træner ihærdigt.

    Hilsen Michael

  8. Kristian Flensbak Jørgensen on December 27th, 2009 19:14

    Jeg tænkte lige om du havde lyst til at se det nyeste gruppe billede af Scuderia Italia holdet. Jeg tog det for dem da vi var på Jyllandsringen i starten af December.
    Jeg kunne ikke komme i tanke om andre steder hvor jeg lige kunne skrive til dig så det blev her.

    http://www.flickr.com/photos/45939931@N02/

    Hvis du har lyst til at få det i fuld størrelse sender jeg gerne en mail :-).

  9. Thomas Henning on January 7th, 2010 23:52

    Du skriver flere gange i din artikel at du altid bruger manuel eksponering når du fotografere rally. Derfor bliver jeg nød til at spørge om du også har gjord det ved billede 5, og hvorfor du i så fald har valgt at overeksponere lygterne en smugle. Grunden til at jeg spørger er fordi jeg selv synes at billede 5 netop er et af de bedste fotos i serien, og derfor er det jo interessant at høre hvilken funktion det er taget med.. Ellers skal du i øvrigt have tak for en god annonce, den har mange gode tips 

    Venlig Hilsen
    Thomas

  10. Michael Eisenberg on January 8th, 2010 12:03

    Til Kristian:
    Der er mange gode billeder på dit link, jeg kan godt ide det, hvor de to biler og hele teamet er med på samme foto.

    Til Thomas:
    Havde jeg brugt autoeksponering, var lygterne blevet eksponeret korrekt og resten for mørkt. Ved at benytte manuel eksponering får jeg alt korrekt belyst undtagen lygterne. Billeddata er: F/8, 1/160s, ISO 320

    Hilsen Michael

  11. Thomas Henning on January 8th, 2010 12:08

    Ok. Kunne man evt. bruge spotmåling sammen med autofokus og så bare fokusere et sted hvor der ikke er lygter evt.?

  12. Peter Kirring on January 8th, 2010 12:19

    Peter her – vil ikke svare på Michaels vegne, jeg personligt tror ikke man behøver være så bekymret for manuel indstilling. Det nemmeste er, at tage et foto på auto, A eller S/TV program af en bil uden lys på. Derefter aflæser man lukkertid, blænde og ISO på LCD’en, og indstiller de samme værdier i manuel indstilling. Dermed fås korrekt eksponering når der kommer en bil med lys i lygterne, og man behøver kun at justere blænde, ISO eller lukkertid hvis lysforholdene ændrer sig.

    Skal lige siges, at jeg kun har fotograferet på bane (f.eks. Jyllandsringen) og der er der altid både biler med og biler uden lys i lygterne. Derfor er det nemt at fange en bil uden lys.

  13. Thomas Henning on January 8th, 2010 12:44

    OK. Tak for tippet. En simpel men god løsning. Men så snart der er omslag i vejret kan man jo begynde at rode med det igen så. Men der er nok ingen vej udenom. Har heller ikke noget imod at bruge manuel i studie og sådan hvor man har tid til at lege med det. Det har man bare ikke på samme måde her når lyset hele tiden ændre sig biler raser forbi på ganske få sek.. Så ville det jo være “nemt” hvis man kunne anvende noget automatik til det..

  14. Peter Kirring on January 8th, 2010 15:12

    @ Thomas: Hæ, hæ, det er rigtigt :-)

  15. Lysbord af skærebræt – baggrundsbelysning til tyve kroner | fotoblogger.dk on March 26th, 2010 10:55

    […] Rally Gem eller send til ven Få email når der er nyt på fotoblogger • RSS feed •  […]

  16. Med Timm og Tom på Silverstone. Fotografassistent til 6 Hours of Le Mans. | fotoblogger.dk on September 26th, 2012 23:45

    […] Nå. En dyb indånding, og i gang med forberedelserne. Første trin i forberedelserne var at læse Christina Magnussens tips til racerfotografering her på fotoblogger. Christina er “in-house fotograf” for Jan Magnussen (og en hel del andet – hint: efternavnet) og har fotograferet utallige racerløb. Læs hendes artikel – der er mange guldkorn (og fede fotos). Jeg checkede også lige op på min egen artikel om panorering og Michael Eisenbergs artikel om rallyfotografering. […]

Kommenter artikel eller anden kommentar





Bottom